Lisätty Todellisuus Peleissä: Todellisten ja Virtuaalisten Maailmojen Yhdistäminen

Jos lisätty todellisuus ei ole itselle käsitteenä tuttu, ei tämä termi itsessään vielä hirveästi valaise, mistä siinä on kyse. Kyse on kuitenkin siitä, että peliin voidaan tuoda elementtejä reaalimaailmasta.

Pelaajat voivat esimerkiksi kävellä pitkin Helsinkiä etsiessään pelin sisäisiä palkintoja, joita he voivat löytää kaupungilta. Pokémon GO oli ensimmäinen peli, joka loi valtavan buumin tälle pelisuuntaukselle.

Lisätystä todellisuudesta on moneksi

Lisättyä todellisuutta on hyödynnetty pelimaailmassa vielä lyhyen tovin, joten tulemme varmasti näkemään aivan uudenlaisia tapoja hyödyntää tätä innovaatiota. Pelin maailmassa nettikasinoilla on tietysti iso rooli, kun iso osa pelaajista pelaa netissä pelejä juuri nettikasinoilla. Monet kasinot, kuten kolikkopeli, tarjoavat jo nykyisin paljon hyvin innovatiivisia kasinopelejä, mutta lisättyä todellisuutta hyödyntävissä kasinopeleissä ollaan vasta pääsemässä vauhtiin.

Lisätyn todellisuuden avulla pelaajat voisivat nähdä virtuaalisia pelipöytiä ja automaatteja omassa ympäristössään, esimerkiksi olohuoneessaan. Pelaajat voisivat myös vuorovaikuttaa jakajien ja muiden pelaajien kanssa reaaliajassa virtuaalisten avatarien kautta, mikä lisää sosiaalista ulottuvuutta. 

Teknologia voisi myös sallia aivan uudenlaisten erikoistehosteiden hyödyntämistä, jotka tekisivät pelikokemuksesta entistäkin jännittävämmän. Tulevaisuudessa lisätyn todellisuuden avulla voitaisiin myös tarjota henkilökohtaisempia pelikokemuksia, ja monet pelaajathan pitävät jo nykyisellään live-kasinoista niiden sosiaalisemman ja henkilökohtaisemman pelikokemuksen vuoksi.

Lisätyn todellisuuden luominen

Lisätyn todellisuuden pelien taustalta löytyy useampaa teknologiaa. Keskeisimpiä palasia tässä paletissa ovat kuitenkin GPS, kamerat ja sensorit, jotka mahdollistavat pelin reagoimisen reaaliaikaisesti pelaajan ympäristöön. GPS auttaa paikantamaan pelaajan sijainnin, mikä oli iso tekijä esimerkiksi hitiksi nousseen Pokémon GO -pelin suosion taustalla. 

Kamerat puolestaan mahdollistavat virtuaalisten elementtien integroinnin reaalimaailmaan, jolloin pelaan mobiililaitteen ruudulla yhdistyvät virtuaaliset ja tosielämän elementit. Gyroskoopit, kiihtyvyysanturit ja muut sensorit auttavat lisäksi pelilaitteita tunnistamaan asentonsa ja liikkeet huomattavan tehokkaasti.

Mobiililaitteiden kehitys on ollut ratkaisevassa roolissa lisätyn todellisuuden yleistymisessä, eikä tämä ole sinällään ihme, sillä niitä on helppo kuljettaa mukana ja niissä on valmiina huippuluokan videokamerat. Osapalasena suosion kasvussa on myös kehitysalustoilla, kuten ARKit (Apple) ja ARCore (Google), jotka ovat tehneet AR-pelien luomisesta helpompaa. Näin pelinkehittäjät ovat voineet keskittyä täysillä luomaan mukaansatempaavia ja innovatiivisia pelejä.

Suosituimpia lisätyn todellisuuden pelejä

Lisätyn todellisuuden pelit tarjoavat uudenlaisen tavan kokea ja nauttia peleistä, yhdistelemällä reaalimaailman ja virtuaalisen maailman elementit. Suosituimpia pelejä tässä genressä ovat olleet:

  • Pokémon GO
  • Ingress
  • Harry Potter: Wizards Unite
  • Jurassic World Alive
  • The Walking Dead: Our World

Pokémon GO on monille jo tuttu peli, joten käydään sen sijaan läpi näiden muiden pelien ominaisuuksia. Ingress on valtavan suosittu peli tässä genressä ja se julkaistiin jo ennen Pokémon GO:ta. Pelissä pelaajat valitsevat kahden ryhmän, Valaistuneiden ja Vastustajien, välillä. Pelaajat taistelevat hallitakseen virtuaalisia portteja reaalimaailmassa ja menestyminen kehittääkin strategista ajattelua ja yhteistyötaitoja.

Harry Potter -universumiin perustuvassa ”Wizards Unite”-pelissä pelaajat taistelevat pimeyden voimia vastaan ja keräävät maagisia esineitä reaalimaailmassa. Pelissä on monia tehtäviä ja tarinoita, jotka ovat tuttuja Harry Potter -kirjoista ja -elokuvista. Jurassic World Alive -pelissä pelaajat liikkuvat fyysisesti etsiäkseen ja kerätäkseen DNA:ta dinosauruksilta, joita he voivat käyttää taisteluissa. Peli yhdistää suomalaisillekin tuttujen Jurassic World -elokuvien teemat ja lisätyn todellisuuden.

Suosittuun The Walking Dead -sarjaan perustuvassa ” The Walking Dead: Our World“-pelissä pelaajat kohtaavat zombeja reaalimaailmassa, keräävät resursseja ja pelastavat selviytyjiä. Peli on saanut kiitosta mukaansatempaavasta ja hyvin jännittävästä pelikokemuksesta. 

Lisätty todellisuus voi motivoida liikuntaan

Monella ihmisellä on vaikeuksia painonhallinnassa, eikä moni motivoidu enää niin sanotuista perinteisistä urheilulajeista. Pelin ja reaalimaailman vuorovaikutus lisätyssä todellisuudessa voi merkittävästi edistää fyysistä aktiivisuutta ja liikuntaa. 

Jo Pokémon GO osoitti, miten paljon liikuntaa saadaan aikaan, kun peli on mukaansatempaava ja mielenkiintoinen. Pelaajat voivat joutua kävelemään pitkiä matkoja, etsimään virtuaalisia esineitä tai osallistumaan ryhmätapahtumiin ulkona. Tämä voi motivoida erityisesti niitä, jotka eivät innostu perinteisistä urheilulajeista.

Lisätyn todellisuuden tuoma liikunta voi tarjota merkittäviä terveyshyötyjä, kuten painonhallintaa ja parantunutta sydän- ja verenkiertoelimistön terveyttä. Pelit voivat tehdä liikunnasta hauskaa ja jännittävää, mikä lisää motivaatiota liikkua. Erityisesti ylipainoisille henkilöille tällaiset pelit voivat tarjota uudenlaisen ja houkuttelevan tavan lisätä päivittäistä aktiivisuutta, mistä voi olla heille valtavasti terveydellisiä hyötyjä.

Apuna opetuksessa

Lisätty todellisuus tarjoaa ainutlaatuisia mahdollisuuksia pelillistämisessä ja opetuksessa, yhdistäen reaalimaailman ja virtuaalisen maailman interaktiivisiksi kokemuksiksi. Teknologia tekee oppimisesta hauskaa ja mukaansatempaavaa, mikä lisää oppilaiden motivaatiota ja sitoutumista. Pelillistämisessä lisätty todellisuus voi tehdä tehtävistä visuaalisesti houkuttelevampia ja interaktiivisempia, kuten työtehtävien suorittamisesta virtuaalisten palkintojen keräämisen kautta. 

Opetuksessa lisätty todellisuus voi elävöittää monimutkaisia aiheita, kuten historiallisia tapahtumia tai tieteellisiä ilmiöitä, tuomalla ne virtuaalisesti luokkahuoneeseen. Opiskelijat voivat esimerkiksi tutkia muinaisia sivilisaatioita kolmiulotteisesti jännittävien ja mukaansatempaavien pelien avulla. 

Pelit voivat motivoida myös sellaisia oppilaita, jotka syttyvät haasteista ja kilpailusta. Lisätty todellisuus voi myös tukea yhteistyötä ja tiimityötä, kun useat käyttäjät voivat työskennellä yhdessä ja nähdä toistensa edistymisen reaaliajassa. Interaktiivinen lähestymistapa tekee oppimisesta tehokkaampaa ja mielekkäämpää, mutta on samalla tärkeää pitää huoli siitä, ettei laitteiden kalliit kustannukset ole este ryhmään kuulumiselle ja oppimiselle.

Peligenreen liittyvät haasteet ja ongelmat

Lisätyn todellisuuden peleihin liittyy myös aivan uudenlaisia ongelmia ja haasteita. Haasteita on esimerkiksi tietosuojaan ja liikennekäyttäytymiseen liittyvissä kysymyksissä. Tietoturva ja yksityisyys ovat keskeisiä huolenaiheita, sillä pelit keräävät pelaajien sijaintitietoja ja muuta henkilökohtaista dataa. Tämä tieto voi joutua vääriin käsiin tai sitä voidaan käyttää väärin, mikä herättää huolta pelaajien yksityisyyden suojaamisesta.

Turvallisuusnäkökohdat ovat myös merkittäviä. Liikenteessä tai julkisissa tiloissa liikkuminen ruutua tuijottaen voi olla vaarallista, sillä pelaajat saattavat keskittyä peliin ympäristönsä sijaan, mikä voi johtaa onnettomuuksiin. Ja tällaisiakin tapauksia on ollut.

Esimerkiksi Pokémon GO:n julkaisun jälkeen raportoitiin lukuisia tapauksia, joissa pelaajat loukkaantuivat tai joutuivat vaaratilanteisiin pelatessaan liikenteen keskellä.

About Author /

Start typing and press Enter to search