Mitä ovat lootboxit ja ovatko ne uhkapelaamista

Kaikenlainen pelaaminen on tänä päivänä erittäin suosittua. Vielä muutama vuosikymmen sitten videopelien ja vastaavien viihdemuotojen suurkuluttajia kutsuttiin nörteiksi, eikä nimitys ollut tuolloin kovinkaan mairitteleva. Nykypäivänä pelaamisen maine on kuitenkin selvästi parantunut, eikä pelaajia enää katsota kieroon.

Seuraavassa artikkelissa keskitymme pelaamisessa viime vuosina esiin nousseeseen ilmiöön eli lootbox-yllätyslaatikoihin. Mitä ne oikein ovat, missä niitä tavataan ja millä tavalla ne mahdollisesti rinnastuvat uhkapelaamiseen – kaikkiin näihin kysymyksiin vastataan pian.

Lootboxien juuret ovat syvällä

Lootbox on englanninkielinen termi, jolle ei ole olemassa täydellisen osuvaa suomennosta. Jonkin verran puhutaan kuitenkin yllätyslaatikoista, ja tämä kieltämättä kiteyttääkin melko hyvin sen, mistä ilmiössä on kyse.

Lootboxien juuret piilevät todennäköisesti vanhan ajan fantasiapeleissä. Seikkailua painottavissa roolipeleissä pelaajat kiertelevät satumaisissa maisemissa taistellen milloin minkäkinlaisia hirviöitä ja maantierosvoja vastaan.

Etenkin vanhimmissa ja kehittymättömimmissä peleissä koko pelimekaniikka painottui tavallisesti toistoon, ja samanlaisia örkkejä saattoi joutua päihittämään satoja ellei jopa tuhansia kappaleita. Näinpä nokkelimmat pelintekijät päättivät lisätä tuotteisiinsa yllätyselementin, jonka myötä samat örkit saattoivat toisinaan jättää jälkeensä poikkeuksellisenkin hyviä palkintoesineitä. Mahdollisuus yllättävän arvokkaisiin palkkioihin toi näin ripauksen verran lisää mielenkiintoa muutoin itseään toistaviin taisteluihin.

Toki myös tuoreemmat videopelit ovat lopulta päätyneet säilyttämään sattumanvaraisen elementin. Esimerkiksi netissä pelattavissa roolipeleissä kuten World of Warcraftissa yllätyksellisyys lisää pelimaailman monimuotoisuutta, kun eri pelaajilla saattaa olla erilaisia arvotavaroita, haarniskoja ja aseita yllään ja käytössään.

Näin lootboxit toimivat

Lootboxeissa ammennetaan viihdettä pitkälti samasta yllätyksellisyydestä kuin vanhoissa ja uudemmissakin roolipeleissä. Niitä nähdään nykyään etenkin mobiilipeleissä mutta toisinaan myös pelikonsoleilla pelattavissa videopeleissä.

Lootboxit ovat erityisen suosittuja sellaisissa peleissä, joissa pelaajien tulee hallita jonkinlaista resurssitaloutta tai vaihtoehtoisesti kerätä esimerkiksi uusia hahmoja itselleen. Lootboxeja saattaa tällaisissa peleissä saada toisinaan myös täysin ilmaiseksi pelaamalla, mutta kaikkein parhaimmat yllätykset laitetaan yleensä maksullisten erityislaatikoiden sisälle.

Kun pelaaja avaa yllätyslaatikon – oli se sitten ilmainen tai maksullinen –, saa hän itselleen  satunnaisesti jonkin pelikehittäjien päättämistä palkinnoista. Mitä parempi palkinto, sitä matalampi sen saamisen todennäköisyys yleensä on. Esimerkiksi 90% kerroista sisällä saattaa olla epämieluinen palkinto, kun taas yksi kymmenestä palkinnosta on oikeasti pelaajan kannalta arvokas.

Lootboxit, nettikasinot ja uhkapelaaminen

Rahapelaamisen suosio kasvaa maailmassa vuosi vuodelta. Verovapaat nettikasinot 2023 keräävät ympärilleen aina vain enemmän asiakkaita, jotka haluavat kokeilla onneaan ja voittaa panostaan enemmän rahaa. Pitkällä aikavälillä kasino toki voittaa, mutta silloin tällöin pelatessa voi mukaan tarttua isojakin potteja rahaa.

Lootboxien ja uhkapelaamisen yhtäläisyydet ovat melko selkeät. Kummassakin pelaaja riskeeraa rahaa toiveenaan saada itselleen jotakin mieluisaa. Todennäköisyydet molemmissa tapauksissa ovat vieläpä useimmiten enemmän tai vähemmän pelaajaa vastaan.

Kenties kaikkein kyseenalaisinta lootboxeissa on se, että varsin usein lootboxeja löytyy nimenomaan lapsille ja nuorille suunnitelluista mobiilipeleistä. Uhkapelaamisen ikäraja on Suomessa 18 vuotta, joten jos lootboxit nähdään uhkapelaamisena, ei alaikäisten pitäisi eettisestä näkökulmasta tarkasteltuna päästä niihin käsiksi.

Lootboxien laillisuutta on selvitetty monissa maissa

Lootboxien ongelmallisuus ei ole jäänyt maailmalla eikä sen enempää Suomessakaan huomaamatta. Esimerkiksi Belgiassa lootbox-mekaniikka on kielletty kokonaan, joten siellä saatavilla olevista mobiilipeleistä kyseiset ominaisuudet on poistettu käytöstä. Samanlainen on suunta viime vuosina ollut useissa muissakin maissa.

Myös Suomessa lootboxeista ja niiden mahdollisesta sääntelystä on puhuttu pitkään. Terveyden ja hyvinvoinninlaitos eli THL esimerkiksi on penännyt hallitukselta asiaan puuttumista.

Tuoreimpien tietojen mukaan THL:n kannanotto ei ole jäänyt poliitikoilta huomioimatta, vaan valmisteilla olisi laki, joka kieltäisi kaikki lootboxit laittomana uhkapelaamisena. Oletettavasti tämän tulevan muutoksen vuoksi myös espoolainen mobiilipelijätti Supercell ilmoitti joulukuussa poistavansa peleistään kyseiset satunnaisuuteen perustuvat maksulliset elementit.

Lopuksi

On mielenkiintoista, kuinka pitkälle lootbox-asiassa ollaan aikojen saatossa tullut. Ilmiö, joka sai alun perin kimmokkeensa vanhanaikaisten videopelien teknisistä rajoituksista on vähitellen kasvanut uhkapelaamista muistuttavaksi kyseenalaiseksi ja kiistellyksi rahasampoksi.

Nykyaikaiset kehitysaskeleet ovat varmasti maailman mittakaavassa hyväksi pelaamisen maineelle ja toisaalta lasten ja nuorten mielenterveydelle. Alaikäisten aivot eivät yksinkertaisesti ole tarpeeksi kehittyneitä voidakseen käsitellä liian suuria dopamiinipurkauksia ja jännityksiä arkisessa vapaa-ajan viihteessään.

Mielenkiinnolla jäämme seuraamaan, millaisia mahdollisia uusia nokkelia rahastuskeinoja modernit pelinkehittäjäfirmat keksivät siinä vaiheessa, kun lootboxien olemassaolo kielletään virallisemmalla tasolla. Monet pelit nimittäin joutuvat siirtymään aivan uuteen ansaintalogiikkaan, sillä monet suosituimmista peleistä saa ladattua laitteelleen ilmaiseksi. Jostakin on pelinkehittäjienkin saatava leipänsä!

About Author /

Start typing and press Enter to search