Mitä Yhteistä on Kasinoiden Peleillä ja Somen Selailulla?

Kasinopelejä ovat esimerkiksi kolikkopelit, ruletti ja pokeri. Yhdellä nettikasinolla voi olla tuhannesta kymmenentuhanteen erilaista rahapeliä.

Sosiaalisella medialla tarkoitetaan verkkoviestintäympäristöjä, joissa voi tarkastella muiden tuottamaa sisältöä ollen samalla itsekin aktiivinen viestijä.

Suosituimpia sosiaalisen median palveluita Suomessa ovat WhatsApp, Facebook, YouTube ja Instagram. Kasinopeleillä ja sosiaalisella medialla on muutakin kuin yhteistä kuin se, että niiden parissa voi kuluttaa aikaa ja rahaa. 

Tässä artikkelissa perehdytään niiden rakenteen kontrolloituun satunnaisuuteen, mikä on samalla kertaa sekä hyvä että huono asia.

Kasinopelit ja somesyöte perustuvat satunnaisuuteen

Suomalaisille suunnatuilla Maltan sekä Viron kasinoilla valtaosa pelivalikoimasta koostuu kolikkopeleistä.

Kolikkopelit ovat puhtaita onnenpelejä. Lopputulos perustuu satunnaislukugeneraattoriin, mitä ei voi manipuloida. Tarkastettu satunnaislukugeneraattori onkin yksi eurooppalaisen kasinolisenssin saamisen ehdoista.

Kolikkopeleissä voittaminen on kiinni pelkästään tuurista, vaikka monet pelaajat uskovatkin pelistrategioihin ja taikakaluihin. Myös lotto, keno ja valtaosa pöytäpeleistä ovat tuuripelejä. 

Ainoastaan pokeria ja vedonlyöntiä voi kutsua taitopeleiksi, koska niissä voi parantaa voittomahdollisuuksiaan harjoittelemalla. Myös sosiaalisen median syöte tarjoaa nähdäksesi sattumanvaraista sisältöä. Et voi tietää ennalta, kenen tuottamaa sisältöä syötteessä on etkä varsinkaan sitä, millaisia sisältöjä somessa on sitten viime näkemän julkaistu.

Ohjelmistot kontrolloivat satunnaisuutta

Kasinopelit ja sosiaalisen median syötteet eivät perustu pelkästään sattumaan.

Ohjelmistot kontrolloivat pelin volatiliteettia. Matalan volatiliteetin peleissä voittaa usein pieniä voittoja, kun taas korkean volatiliteetin pelit jakavat harvakseltaan isompia voittoja.

Lisäksi jokaisella kolikkopelillä on oma palautusprosenttinsa. Se kertoo sen, kuinka suuri osa kaikista panoksista palautuu pelaajille pelivoittoina, ja kuinka suuri osa jää kasinolle.

Peliviranomaiset asettavat palautusprosenttien alarajat. Maltan peliviranomaisten asettama alaraja on 85 % kaikista panoksista, kun taas Virossa vastaava minimiraja on 80 %. Tarkempia palautusprosentteja löytyy esimerkiksi Vertaaparas.fi -vertailusta.

Pääosin suomenkielisillä kasinoilla on aina joko Viron tai Maltan lisenssi, joten palautusprosentti on aina vähintään 80 tai 85. Some-syötekään ei ole täysin sattumanvarainen. Algoritmi päättää, mitä näet.

Syöte perustuu esimerkiksi näihin asioihin:

  • Millaisista julkaisuista olet tykännyt
  • Keitä sisällöntuottajia seuraat 
  • Minkä tyyppisten julkaisujen parissa vietät eniten aikaa

Lisäksi käyttäjä näkee syötteessään hänelle iän, asuinpaikan, koulutustason sekä esimerkiksi siviilisäädyn perusteella kohdennettua mainontaa.

Monetkaan somen käyttävät eivät ole tietoisia siitä, mitä kaikkea tietoa sosiaalisen median palvelut käyttäjistään keräävät ja kuinka tehokkaasti niitä voidaan hyödyntää some-mainosten kohdistamisessa.

Huippusuositulla Viva La Dirt Leaguen Youtube-kanavalla (kyllä, sekin on some-kanava) nostetaan esille se, kuinka some-syötteestä vain noin 30 % on käyttäjälleen kiinnostavaa.

Loput noin 70 % on algoritmin tarkoituksellisesti tarjoamaa epäkiinnostavaa sisältöä. 

Onnistunut osuma tuntuu saavutukselta

Kolikkopelin palautusprosentti on aina alle 100, koska kasino ottaa osuutensa joka panoksesta. Siksi kasinopeleissä häviäminen on todennäköisempää kuin voittaminen. 

Non sticky bonukset ja muut kasinobonukset voivat kasvattaa pelikassan kokoa, mutta niillä ei ole vaikutusta pelien palautusprosentteihin. Palautusprosentit eivät edes vaikuta olevan tärkeä asia kasinon valinnassa, sillä suomalaiset pelaavat aktiivisesti myös niillä nettikasinoilla, joilla palautusprosentit ovat tunnetusti huonoja.

Some-syöte on ohjelmoitu niin, että valtaosa julkaisuista ei kiinnosta käyttäjää. Mahdollisesti vain noin 30 % julkaisuista aiheuttaa mielihyvää. Heikoista todennäköisyyksistä huolimatta ihmiset palaavat nettikasinoille ja somekanaville aina vain uudestaan.

Nettikasinoiden ja some-kanavien (sekä kirpputorien) suosio perustuu pitkälti siihen, että ne aktivoivat sisäisen metsästäjä-keräilijämme. Onnistunut osuma (pelivoitto, hauska kissavideo tai oikean kokoinen toppatakki) tuntuu saavutukselta.

Koska ihmismieli pyrkii etsimään kaavoja jopa satunnaisuudesta, toimijalle saattaa muodostua myös kuvitelma kyvystään hallita sattumaa.

Itse asiassa juuri onnenpelien satunnaisuus herättää pelaamisen himon. Vaikka ihminen tietäisi, että häviäminen on voittamista varmempaa, hän alkaa kuvitella osaavansa ennustaa. 

Kasinopelit ja some voivat aiheuttaa riippuvuutta

Automaattipelien pelaaminen ja somen selaaminen voi koukuttaa, koska nämä aktiviteetit vaikuttavat aivojen palkitsemisjärjestelmään.

Pelivoitto tai hauska kissavideo lisää onnellisuushormoni dopamiinin tuotantoa. 

Dopamiinipiikin odottaminenkin voi tuntua kutkuttavalta (mikä selittää sen, miksi ihminen ei lopeta tappiollista pelaamista tai tylsän some-feedin selaamista).

Turvallisella kasinolla on useita työkaluja oman pelaamisen seuraamiseen ja rajoittamiseen sekä tietoa siitä, mistä hakea apua mahdolliseen peliriippuvuuteen.

Myös someen voi muodostua riippuvuus. Sitä hoidetaan samalla tavalla kuin muitakin toiminnallisia riippuvuuksia.

Yhteenveto

Kasinoiden peleillä ja somella on paljon yhteistä. Käyttäjä ei voi esimerkiksi etukäteen ennustaa, mitä hän ruudulla näkee, sillä tarjonnasta vastaavat erilaiset ohjelmistot.

Pelaaminen ja selaaminen aktivoi dopamiinin tuotantoa, mikä voi johtaa palveluiden liialliseen käyttöön. Pahimmillaan käyttäjälle muodostuu riippuvuus. 

Onneksi kasinopelejä ja sosiaalista mediaa yhdistää myös se, että niiden aiheuttamia riippuvuuksia osataan nykypäivänä hoitaa.

About Author /

Start typing and press Enter to search