Teknologioiden Kehitys Vaikuttaa Myös Kasinoista Uutisointiin
Rahapeleistä ja kasinoista uutisoiminen on haasteellinen tehtävä. Lukijoille pitäisi antaa aiheesta riittävästi tietoa, mutta toisaalta heitä ei saa yllyttää pelaamaan. Lisäksi journalistin täytyy pitää mielessään rahapelimarkkinointia koskeva lainsäädäntö, joka tällä hetkellä kieltää lähes kaiken.
Myös teknologian kehitys vaikuttaa kasinoaiheen käsittelyyn mediassa. Netin pikakasinot hyödyntävät uutta teknologiaa poikkeuksellisen innokkaasti. Viimeisimmät innovaatiot kiehtovat pelaajien lisäksi myös teknologiasta kiinnostuneita.
Kasinoaiheen käsittely mediassa on siis usein perusteltua, mutta journalistien on varottava piilomainontaa. Tässä artikkelissa perehdymme siihen, millä tavoin kasinoiden uutta teknologiaa esitellään mediassa.
Selvitämme myös, miksi journalistin ohjeita on hiljattain päivitetty, ja miten media-ala suhtautuu Suomen rahapelijärjestelmän uudistamiseen.
Teknologioiden kehitys on iGaming-lehtien vakioaineistoa
Esimerkiksi iGamingBusiness-verkkolehti uutisoi jatkuvasti kasinomaailman teknisistä edistysaskeleista.
Lehden lukijoita kiinnostavat muun muassa nämä aiheet:
- Uudenlaiset pelit ja niiden mekaniikka
- Maksutavat, joilla saa nopeimmat kotiutukset
- Tekoälyn käyttö kasinoilla ja kasinopeleissä
Pelijulkaisujen seuraaminen pitää varmasti lehden toimittajat kiireisinä, sillä pelivalmistajat kehittelevät koko ajan uudenlaisia toimintoja ja ominaisuuksia. Tällä hetkellä pelialan ammattilaisia kiinnostaa erityisesti virtuaalitodellisuus, jonka hyödyntäminen on toistaiseksi vielä lapsenkengissään. Markkinoille on kuitenkin jo saatu muutamia pelejä, joihin VR-lasit tuovat uuden ulottuvuuden.
Myös kasinoiden maksutavat ovat viime vuosina kehittyneet valtavasti. Pay N Play -teknologian mahdollistamat nopeat casino kotiutukset ovat jo arkipäivää. Seuraavaksi jännitetään, mitkä mobiilimaksupalvelut ja kryptovaluutat nousevat pelaajien suosioon.
Tekoäly puolestaan on jo mullistanut kasinoiden asiakaspalvelun ja pelisivustojen graafisen suunnittelun täysin. Nähtäväksi jää, mitä kaikkea pelisuunnittelijat pystyvät tekoälyn avulla tekemään.
Bonusten hehkuttamisella voi syyllistyä piilomainontaan
Uutisjuttua kirjoittavan toimittajan on oltava tarkkana kertoessaan uusien nettikasinoiden avautumisesta. Esimerkiksi tervetuliaisbonuksen esittelyä voidaan helposti pitää piilomainontana.
Kasinolta saadussa infopaketissa bonuksia hehkutetaan yleensä varsin estottomasti, ja innostus voi helposti tarttua journalistiinkin.
Siksi toimittajan kannattaakin kertoa avoimesti mahdollisista kytköksistään kasinoon. Tekstin alussa on hyvä olla maininta siitä, että kyseessä on sponsoroitu artikkeli, kumppanuusartikkeli tai mainos. Näin lukija tietää, ettei artikkeli välttämättä ole täysin puolueeton.
Faktoista kertomisen ja mainonnan raja on joskus häälyvä
Joskus kasinoaiheista artikkelia kirjoittava toimittaja joutuu tosissaan miettimään, onko artikkelin sisältö tosiasioista kertomista vai mainontaa. Onko esimerkiksi uuden kasinon minimitalletuksen mainitseminen lehtijutussa uutisointia vai (piilo)mainontaa?
Useimpien lukijoiden mielestä kyse on varmastikin tiedottamisesta. Minimitalletukset ovat pelaajille tärkeä asia, joka voi jopa ratkaista sen, kiinnostuuko lukija kasinosta vai ei. Jos minimitalletus on liian suuri, artikkelin lukemisen voi lopettaa siihen.
Toisaalta pieni minimitalletus on kasinoille kilpailuvaltti, jonka avulla ne pyrkivät houkuttelemaan sivustoilleen uusia asiakkaita. Ei välttämättä ole toimittajan tehtävä edistää kasinon asiakashankintaa.
Journalistin ohjeet uudistuivat
Maailma ja teknologiat kehittyvät, joten on selvää, että myös journalistin ohjeiden on aika ajoin uudistuttava. Julkisen sanan neuvosto on juuri saanut valmiiksi uudet ohjeet jotka astuvat voimaan 1.10.2024.
JSN kertoo sivustollaan, että uuden ohjeistuksen halutaan kestävän aikaa. Siksi ohjeissa ei erikseen keskitytä tämän hetken kuumimpiin kysymyksiin, kuten tekoälyn ja algoritmien hyödyntämiseen. Sen sijaan journalistin ohjeisiin on lisätty uusia kohtia, jotka koskevat näitä aiheita:
- Ulkopuolinen rahoitus
- Julkaistuun juttuun tehdyt muutokset
- Vaaralliset uutistilanteet
- Toimituksellisen sisällön poistaminen verkosta
Uudet osiot täydentävät aiempia ohjeita, joihin on tehty pieniä muutoksia lähes kaikkiin kappaleisiin. JSN on kiinnittänyt erityisen paljon huomiota siihen, että ohjeet soveltuvat median käyttöön journalismin lajista riippumatta.
Suomalaisissa lehdissä ei vielä ole kasinomainoksia
Toistaiseksi Suomen mediatalojen ei ole tarvinnut miettiä sitä, millaiset kasinomainokset sopivat minkäkin lehden linjaan. Veikkauksella on yksinoikeus rahapelien markkinointiin, joten ulkomaiset kasinot eivät voi mainostaa perinteisissä viestintäkanavissa lainkaan.
Tilanne on kuitenkin muuttumassa aivan lähivuosina. Suomen monopolijärjestelmä vaihtuu viimeistään vuoden 2027 alussa lisenssimalliin, joka antaa kansainvälisille kasinoille mahdollisuuden markkinoida pelejään laillisesti.
Rahapelilainsäädännön uudistus on valtava hanke, jolla on vaikutusta myös suomalaisten mediatalojen toimintaan. Journalisti-lehden artikkelin mukaan mediatalot odottavat lisenssijärjestelmään siirtymistä innolla, sillä ne uskovat saavansa ulkomaisilta peliyhtiöiltä merkittäviä mainostuloja.
Monia journalisteja kuitenkin mietityttää se, saako lisääntyvä kasinomainonta suomalaisten peliongelmat riistäytymään käsistä. Median tulee ehdottomasti kantaa oma vastuunsa siitä, että mainokset eivät pahenna peliriippuvaisten tilannetta. Alan sisäinen itsesääntely ja journalistien ohjeistus tulevat olemaan pelihaittojen torjunnassa keskeisessä roolissa.
Yhteenveto
Nettikasinot hyödyntävät viimeisintä teknologiaa ja testaavat mielellään uusia innovaatioita ennen muita. Niinpä monet teknologiaan liittyvät ilmiöt rantautuvat ensimmäiseksi kasinoille, ja median kuuluu kertoa niistä lukijoilleen ja katsojilleen.
Tämä on kuitenkin helpommin sanottu kuin tehty, sillä uhkapeleistä uutisointi ei saisi lipsahtaa piilomainonnan puolelle. Journalistien on siis harkittava tarkkaan, voiko uutisjutussa kertoa esimerkiksi uuden kasinon bonuksista tai minimitalletuksesta.
Arpajaislakiin kirjatut markkinointirajoitteet hankaloittavat tilannetta entisestään. Nykyinen rahapelilainsäädäntömme estää ulkomaisia kasinoita mainostamasta Suomen mediassa, mutta lisenssijärjestelmään siirtyminen voi muuttaa kaiken.
Tällä hetkellä ei vielä tiedetä, millaisia markkinointirajoituksia uuteen rahapelilakiin lopulta kirjataan. Varmaa on vain se, että kansainväliset peliyhtiöt saavat käyttöönsä huomattavasti nykyistä useampia markkinointikanavia. Affiliate-markkinointi kuitenkin aiotaan kieltää, joten tiivis yhteys kasinoiden ja sosiaalisen median välillä saattaa katketa.