Mitä eri tapoja nettikasinoilla on mainostaa ja markkinoida
Miten nettikasino voi mainostaa?
Ensimmäiset nettikasinot julkaistiin jo 1990-luvun puolivälissä, eli ala on ollut olemassa pidempään, kuin moni arvaisikaan. Ihmiset ovat puolestaan pelanneet erilaisia rahapelejä kautta aikojen, tai ainakin jo tuhansia vuosia. Yhteistä näille peleille on ollut se, että voittaminen on perustunut sattumaan. Monet nykyisistä peleistä, kuten esimerkiksi lotto, perustuu näihin ikivanhoihin peleihin.
Vaikka ihmisillä tuntuukin olevan tarve pelata rahapelejä ja saada sitä kautta jännitystä elämäänsä, niin silti myös rahapelien tarjoajien on panostettava rahaa peliensä mainontaan. Tämä pätee myös nettikasinoihin, joiden on hankittava näkyvyyttä ennen kaikkea netissä. Kun nettikasino saa näkyvyyttä, saavuttaa se vahvemman brändimielikuvan ja saa lisää pelaajia.
Tunnettuutta brändille
Tunnettuuden saaminen omalle kasinolle ja brändille on mainonnan ensimmäinen tavoite. Tämä tarkoittaa, että potentiaalisten pelaajien tulisi tietää kasinosta ja mahdollisesti muistaa se silloin, kun ovat tekemässä päätöstä nettikasinolle siirtymisessä. Hyvä ja menestyvä nettikasino on kyennyt rakentamaan vahvan brändimielikuvan ja luomaan positiivinen mielikuvan. Näiden avulla se erottuu kilpailijoistaan ja saa pelaajia päivästä toiseen.
Hyvä ja vahva brändi auttaa saamaan sivustolle pelaajia myös alhaisemmilla kustannuksilla. Kun pelaajat muistavat brändin, saattavat he tulla sivustolle myös ilman maksullisia mainoksia. Vahva brändi tarkoittaa myös sitä, että pelaajat luottavat kasinoon enemmän, jolloin he voivat pelata luottavaisemmin mielin ja kenties suuremmilla summilla, kuin kasinoilla, joihin he eivät 100 prosenttisesti luota.
Pelaavia ja tallettavia asiakkaita
Vahvan brändin luominen on siis avainasemassa, kun nettikasinot mainostavat sivustoaan. Yhtä tärkeää on kuitenkin myös se, että mainonta on rahassa mitattuna järkevää. Toisin sanoen kasinot mittaavat sitä, minkä verran mikäkin kampanja on tuottanut rahaa. Puhutaan siis ROI:sta, return on investment. Esimerkiksi, jos mainoskampanja maksoi 2000 euroa, mutta sitä kautta saatiin pelaajien tekemiä talletuksia vain 150 euroa, niin kasino voi hyvinkin jättää tällaisen kampanjan pyörittämisen tulevaisuudessa väliin.
Avain onnistuneisiin kampanjoihin on tietää, mitkä kanavat ovat parhaita. Suosituin verkkomarkkinointikanava on Google, mutta kasinot käyttävät myös esimerkiksi seuraavia kanavia asiakkaiden tavoittelussa:
- TikTok
- Foorumit
- bannerimainonta
Kasinot voivat myös käyttää kaikkien näiden mainontatyyppien yhdistelmää, riippuen niiden strategiasta ja siitä, mikä toimii niille parhaiten.
Tervetuliaisbonukset ja muut edut
Lähes kaikki nettikasinot mainostavat kampanjoita ja bonuksia houkutellakseen uusia pelaajia. Tämä voidaan tehdä esimerkiksi bannereiden tai sähköpostimarkkinointikampanjoiden avulla. Mutta yhä useammat kasinot kääntyvät sosiaalisen median alustojen, kuten Facebookin, YouTuben, Instagramin ja Twitterin, puoleen tavoitteenaan tavoittaa kohderyhmänsä tehokkaammin.
Erilaisten bonusten ja muiden houkuttimien avulla pelaajat pääsevät aloittamaan pelaamisen omia talletuksiaan suuremmilla pelibudjeteilla. On selvää, että jos pelaamaan pääsee puoli-ilmaiseksi, moni tarttuu tällaiseen tarjoukseen. Kasinoille tämä on hyvä keino saada rekisteröityneitä pelaajia sivustolle siinä toivossa, että he jatkossa tekevät myös omia talletuksia sivustolle. Tämä on hyvä tapa myös pelaajille tutustua kasinon peleihin ilman, että aluksi tarvitsee tehdä suurta omaa talletusta.
Sen lisäksi, että mainoskampanjat on suunnattu uusien pelaajien houkuttelemiseksi, nettikasinot pyrkivät myös saamaan nykyiset asiakkaansa palaamaan. Tämä tapahtuu tarjoamalla kanta-asiakasbonuksia, kuten käteispalautuksia ja reload-bonuksia. Näiden tarkoituksena on kannustaa pelaajia tallettamaan lisää rahaa kasinolle ja jatkamaan pelaamista. Jollain sivustolla aktiivisesti pelaava pelaaja voikin saada rahanarvoisia etuisuuksia, minkä vuoksi aina ei kannatakaan juosta vain tervetuliaisbonusten perässä sivustolta toiselle.
Näkyvyys Googlen hakutuloksissa
Nettikasinot yrittävät lisätä näkyvyyttään Googlen hakutuloksissa, mikä on ihan ymmärrettävää, sillä moni pelaaja tekee sivustovalinnan näiden hakutulosten pohjalta. Googlen hakutuloksissa näkyvyyttä voi lisätä maksetulla mainonnalla ja hakukoneoptimoinnilla. Maksetut mainokset näkyvät luonnollisten hakutulosten yhteydessä, normaalisti niitä ennen tai niiden jälkeen. Iso osa ihmisistä klikkaa mainoksia, minkä vuoksi moni yritys haluaakin mainostaa niiden maksullisuudesta huolimatta. Joillain aloilla mainontaa Googlessa on rajoitettu ja rajoitukset voivat olla myös maakohtaisia.
Iso osa ihmisistä klikkaa myös ei-maksullisia hakutuloksia, ja varsinkin kolme ensimmäistä hakutulosta saa paljon klikkejä. Tämän vuoksi nettikasinot panostavat paljon siihen, että olisivat näiden kolmen ensimmäisen hakutuloksen joukossa omilla avainsanoillaan. Avainsana voi olla esimerkiksi nettikasino, parhaat bonukset nettikasinolle ja niin edelleen. Hakukoneoptimoinnin eli SEO:n tavoitteena on siis, että kasinosivusto näkyy korkeammalla orgaanisissa hakutuloksissa, jotta nettikasinoa etsivät mahdolliset pelaajat löytävät sen helposti.
Kasinot käyttävät erilaisia taktiikoita lisätä näkyvyyttään hakutuloksissa, ja ne etsivät jatkuvasti uusia keinoja, joita ovat esimerkiksi sivuston sisäinen hakukoneoptimointi sekä sisältömarkkinointi. Tärkeintä on tietää, mitä avainsanoja pelaajat käyttävät tekemissään Google-hauissa ja sitten yrittää varmistaa oma näkyvyys näiden avainsanojen osalta.
Näkyvyys sosiaalisessa mediassa
Nettikasinot käyttävät yhä useammin sosiaalisen median alustoja, kuten Facebookia, YouTubea, Instagramia ja Twitteriä, tavoittaakseen kohderyhmänsä. Tämä voidaan tehdä mainoskampanjoiden avulla tai houkuttelemassa potentiaalisia pelaajia sosiaalisen median vaikuttajien avulla. Tällainen markkinointi on tapa tarjota hyödyllistä, merkityksellistä ja arvokasta tietoa potentiaalisille asiakkaille ja samalla kertoa heille uusista peleistä ja tarjouksista.
Suomessakin on nähty, kuinka sosiaalisen median vaikuttajat ovat kertoneet pelaavansa kasinopelejä, jollain tietyllä sivustolla. Tällöin heidän seuraajat saavat tiedon asiasta ja saattavat kiinnostua niin ikään kokeilemaan onneaan. Kasinoille tämä kanava voi olla myös varsin kustannustehokas mainoskanava verrattuna esimerkiksi radioon ja TV:hen.
Lainsäädäntö Suomessa
Nettikasinoiden mainonnan yhteydessä ei voida unohtaa lainsäädäntöä. Koska esimerkiksi Suomessa on rahapelien järjestämistä varten monopoliasema, ei ulkomailta käsin toimivat nettikasinot voi mainostaa Suomen maaperällä toimintaansa.
Tämän vuoksi esimerkiksi suomalaisilla radio- ja TV-asemilla ei pyöri nettikasinoiden mainokset. Suomessa etenee myös laki, joka tulee estämään sosiaalisen median vaikuttajien hyödyntämisen nettikasinoiden mainonnassa.